-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12416 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

فلسفه نذر را در چند سطر كوتاه بنويسيد؟



بايد گفت قوانين واحكام ديني روي هم رفته از چهار دسته بيرون نيست :

دسته اول احكامي كه ازهمان آغاز بعثت پيامبر( فلسفه آن برهمه آشكار بود. ومردم به تناسب فكرو معلومات خود هر كدام چيزي از آنرا درك مي كردند مثل زشتي،دروغ، خيانت، تهمت و مانند اينها.

دسته دوم احكامي بود كه فلسفه آن بر توده مردم وگاهي بر دانشمندان آن زمان نيز روشن نبود. ودر متن قرآن يا سخنان پيشوايان بزرگ دين اشارتي به اسرار آنها رفته است نظير اين احكام فراوان است كه در متون آيات و احاديث پيغمبر اكرم( واهل بيتع به اسرار آنها اشاره شده است وكتابي نيز بر اساس جمع آوري اين دسته ازاحاديث بنام علل الشرايع بوسيله يكي از بزرگترين محدثان ما(شيخ صدوق) نگاشته شده ولي توجه به اين نكته لازم است كه ذكر اين اسرار و منافع باتوجهبه اينكه متناسب با سطح افكار مردم بوده نه به معني انحصار و محدود بودن فلسفه هاي حكم آنچه ذكر شده ميباشد.

دسته سوم احكامي است كه با گذشت زمان وپيشرفت آگاهي بشر پرده از روي اسرار آنها برداشته شده و ما مي توانيم آنها را سندهاي زنده اي بر عظمت واصالت اين احكام آسماني بدانيم مثل اثرات زيانبار جسمي وروحي واجتماعي مشروبات الكلي وحتي اثر گذاردن آن روي ژنها و جنين ها كه امروز از زبان آمار مي توان شنيد.

دسته چهارم از احكام آنهاست كه نه از آغاز روشن وبديهي بوده ونه در لابه لاي متون اسلامي به آن اشاره شده ونه با گذشت زمان تاكنون به آن دسترسي يافته ايم اموري مانند تعداد ركعات نماز واز اين قبيل احكام، در رابطه با اين احكام همين قدر مي دانيم اين دسته چهارم از احكام همان اندازه براي ما قابل احترام ولازم الاجرا است كه سه دسته پيشين.

و مي دانيم كه از سوي آفريدگار و پديدآورنده انسان و جهان است وخداوند قوانين ومقررات را براي تأمين نيازمنديهاي مختلف انسان تدوين كرده و هدفش رسيدن انسان به تكامل و سعادت مي باشد و درعين حال خداوند حكيم است وبي جهت و بي هدف بايد ونبايدي را تدوين نكرده است بنابراين بايدها ونبايدهاي الهي هدفدار است وضرورتي ندارد كه بشر همة آن اهداف را بشناسد تا بدان عمل كند اگر چه راه براي پژوهش وكنكاش باز است.

در تعريف نذر مي توان گفت نذر كردن التزام به كاري به طورمخصوصي براي خداي متعال؛ وبه مجرد نيت منعقدنمي شود بلكه حتماً بايد با صيغه باشد. وصيغه چيزي است كه مفاد آن قراردادن فعل ياتركي بر ذمه اش است براي خداي متعال، به اينكه بگويد : براي خدا به من است كه روزه بگيرم

نذر انواع مختلف دارد ازآن جمله نذر برّ است وبه آن نذر مجازات نيز گفته مي شود وآن چيزي است كه برامري معلق شود كه يا به جهت شكرانه نعمت دنيوي يا اخروي است. مثل اينكه مي گويد : اگر فرزند روزيم شد پس براي خدا بر من است چنين...

نذر انواع ديگري نيز دارد كه در صورت تمايل به كسب اطلاع بيشتر در مورد احكام نذر مي توانيدبه توضيح المسائل مرجع مورد نظرتان مراجعه نمائيد.



منابع :

1- پرسشها وپاسخهاي مذهبي،ناصر مكارم شيرازي،ج3،ص 25و26و27و28

تحريرالوسيله امام خميني،ص204و205،ج3

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.